Amanda Olofsson -

Pepparkakslimpa

2015-12-23 @ 21:31:22 Min vardag

Vad december har gått fort, redan dan före dan! Jag kom hem till Skellefteå igår och stannar till på söndag. Hade tur att Anna skulle åka hem samma dag så vi åkte bil tillsammans, mycket roligare än att köra själv i sex timmar.
 
Dagen innan jag åkte så hade jag bestämt mig för att baka mammas pepparkakslimpa som hon brukar göra varje jul. Kände lite press för när hon gör den blir det så himla gott, men jag tycker jag lyckades ganska bra och jag fick godkänt här hemma också när jag tog med den!
 
Ingredienser:
4 dl sirap
6 dl strösocker
8 dl filmjölk
 
2 msk kanel
2 msk kryddnejlika
2 msk ingefära
 
10 dl vetemjöl
10 dl rågsikt
1 msk bikarbonat
3 msk bakpulver
 IMG_1501
 
 Blanda sirap, socker och filmjölk.
 IMG_1512
 
Blanda kanel, kryddnejlika och ingefära och rör ihop blandningarna.
 IMG_1517
 
Blanda mjölet, bikarbonat och bakpulver och rör sedan ihop allt. Lägg smeten i en långpanna och grädda i mitten av ugnen på 140 grader i ca 1 timme och 15 minuter. Skär upp brödet i sex delar när det svalnat lite.
 IMG_1521
 IMG_1523
 
Skär upp, ät med smör eller som det är (eller kanske med ädelost) och njut!
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: