Amanda Olofsson -

Min födelsedag

2014-07-31 @ 12:04:00 Min vardag

Jag fyllde år för inte så länge sen. Den 19:e juli för att vara exakt. Jag och Markus sov över i min familjs sommarstuga och vädret var hur bra som helst den dagen så vi bestämde oss för att åka ut med båten på en liten utflykt till en ö som heter Gåsören. En perfekt sommar- och födelsedag helt enkelt!

Skymning

2014-07-29 @ 22:12:00 Foto - Natur

Andra veckan på min semester spenderade jag och Markus i Hackås. Var riktigt fint väder hela veckan vilket resulterade i väldigt vackra solnedgångar nästan varje dag. Jag fotade dock inte så mycket, men en av kvällarna fick hamna i kameran i alla fall.

Sjunde dagen i Spanien

2014-07-24 @ 22:56:00 Resor

Sista dagen tog vi det mest lugnt och låg på stranden och badade lite. Sedan gick vi in till stan och kikade i lite affärer för att fördriva tiden lite innan jag skulle gå och tatuera mig! Jag har länge velat göra det, men aldrig kunnat bestämma mig för vad jag ska göra och vart. Men när vi var där borta så kände jag att jag bara måste göra det. Vi hade gått förbi ett ställe för att kolla priser och så och då blev jag så himla sugen att vi gick tillbaka igen så att jag kunde boka en tid. Det räckte med att komma dagen innan och boka, plus att det var mycket billigare än i Sverige. Helt perfekt och jag blev riktigt nöjd!

Efter jag fått min tatuering gick vi på restaurang och åt tapas (första gången vi åt det!) och sedan förbi mitt favoritställe med godaste glassen. Vi gick och la oss ganska tidigt för vi skulle stiga upp kl 3 på natten (morgonen?) för att åka till flyget. Det blev en spännande bussfärd som tog alldeles för lång tid så att vi var på flygplatsen 20 minuter innan vårt flyg skulle gå. Jag hade förvånansvärt lite panik över situationen för att vara jag, men det gick ju bra ändå och vi kom hem till Sverige igen. Och vi hade ju en helt underbar semester!

Femte och sjätte dagen i Spanien

2014-07-22 @ 18:55:00 Resor

Femte dagen åkte vi till Waterworld, en jättestor vattenpark med en massa rutschkanor och pooler. Vågade inte åka alla, men det var riktigt skoj! Jag tog inga bilder den här dagen eftersom det var rätt blött.

Dagen efter åkte vi in till Barcelona. Den här gången tog vi oss till Park Güell. För att ta sig dit var man tvungen att gå uppför en sjukt brant backe. Som tur var hade de byggt in rulltrappor i backen så man slapp gå hela vägen! Vi höll på att svettas ihjäl av att ta oss dit och hem, men det var så fint där så det var det värt! Sedan åkte vi till La Rambla, gick hela vägen ner till havet och tillbaka igen. Vi gick i några affärer, men shoppade inte alls så mycket och sedan blev vi trötta och åkte tillbaka till Calella.

Fjärde dagen i Spanien

2014-07-16 @ 17:57:00 Resor

Den här dagen åkte vi in till Barcelona. Det fanns mycket att fotografera så det blir ett lite längre inlägg den här gången. Hoppas ni orkar kolla igenom alla bilder!

Vi åkte tåget från Calella där vi bodde in till Barcelona. Efter ca en timme hoppade vi av vid stadens triumfbåge, riktigt fin med en stor gågata/park. Därefter vandrade vi genom Ciutadella Park tills vi kom fram till Barcelonas Zoo. Alltid kul att gå omkring och se på massa fina och söta djur. Tråkigt bara att en del burar är så små för de stackars djuren.

Sedan gick vi därifrån till La Rambla och hittade längst in på en liten gata ett ännu mindre mexikanskt ställe som hade jättegod mat. När vi ätit klart hamnade vi på en jättefin marknad som hade all mat i världen som man kan tänka sig. Riktigt häftigt faktiskt! Vi köpte några chokladpraliner, satt oss på Starbucks en stund och sedan åkte vi tillbaka till Calella helt slutkörda.

Tredje dagen i Spanien

2014-07-14 @ 23:39:00 Resor

Jag hade lyckats bränna mig dag 2 så den här dagen hade jag väldigt ont på armar och ben. Hade både glömt att smörja på vissa ställen och varit lite slarvig. Vi var ju inte riktigt van den spanska solen, men riktigt klantigt av mig! Markus klarade sig däremot. Vi hade egentligen tänkt åka in till Barcelona, men eftersom jag hade så ont så bestämde vi oss för att ta det lugnt istället.

Vi var först på hotellrummet ett tag och vilade och sedan gick vi till stranden där Markus solade och jag låg under ett parasoll hela tiden. Sedan tog vi ett dopp i hotellpolen innan vi gjorde oss i ordning för att strosa runt lite i staden. Jag fotade inte så mycket den här dagen, blev bara dessa tre från stranden.

Andra dagen i Spanien

2014-07-11 @ 14:23:00 Resor

När vi vaknade upp andra dagen i Spanien så var det väldigt mulet ute. Kändes tråkigt att det skulle vara dåligt väder, fast efter bara någon timme så sprack det upp och blev soligt. Vi gick en sväng in till centrum eller vad man nu ska kalla det. Gatan med alla affärer och restauranger. Riktigt mysig stad, älskar när gatorna är små och husen står tätt ihop.

Vi såg ett ställe som hade såna små fiskar som äter upp död ut på fötterna så det ville vi såklart testa. Kändes både skumt och skönt på samma gång. Vi gick lite i affärer, men det blev ingen shopping denna dag. Såg en butik som bara hade vita kläder, knäppt! Vi åt frozen yoghurt och sedan gick vi till stranden och solade resten av dagen.

Första dagen i Spanien

2014-07-10 @ 10:12:00 Resor

I måndags förmiddag kom jag och Markus tillbaka till Sverige. Jag har dock inte hunnit kolla igenom alla bilderna än. Är ju så fint väder här i Sverige nu också (typ nästan som vi hade i Spanien!) så man vill ju helst vara utomhus.

Jag har i alla fall redigerat några bilder som jag tog första dagen vi kom dit. Vid sju-halv åtta kom vi till hotellet och solen var precis på väg ner så jag passade på att ta några bilder från vår balkong.