Amanda Olofsson -

Düsseldorf

2016-05-02 @ 12:58:42 Resor

För två veckor sedan ungefär var jag och Markus i Düsseldorf och hälsade på hans bror och hans tjej som bor där. Vi har ju varit i Tyskland en gång förut (i Berlin) och jag tycker verkligen om det landet. Vet inte riktigt vad det är, men båda dessa resor har varit jättebra och vi har trivts som fisken (fiskar?) i vattnet.
 
Skönt att staden är ganska liten så vi kom fram till huvudtågstationen på bara någar minuter från flygplatsen. Där köpte vi något sött tyskt bakverk och väntade på Markus bror Kim som skulle möta upp oss.
 IMG_8653
 IMG_8655
 
Efter några minuters promenad var vi hemma i deras lägenhet. Träden utanför hade börjat knoppa.
 IMG_8658
 
De odlade gulliga chiliplantor i fönstret.
 IMG_8659
 
Innergården där de bor var bland det mysigaste jag sett. Så vill jag typ ha på våran balkong.
 IMG_8660
 IMG_8663
 
När vi hade lämnat av våra väskor och fräschat upp oss lite gick jag och Markus för att utforska staden. Vi var väldigt hungriga och hamnade på Pizza Hut. Vi läste menyn liiiite för slarvigt och råkade beställa två enorma pizzor, som vi såklart inte orkade äta upp. Så väldigt onödigt.. Kändes dumt att lämna halva var så vi bad om en doggy bag, som vi ju egentligen inte ville bära med oss runt på stan. Vi hade upptäckt att det fanns många hemlösa på gatorna som bad om pengar, så vi gav bort pizzan till en man som blev så himla glad. Då kändes det ganska bra att vi hade råkat beställa för mycket mat.
 IMG_8665
 
Vi gick vidare genom staden och fotograferade allt fint vi såg.
 IMG_8666
 IMG_8669
 IMG_8671
 IMG_8674
 IMG_8675
 IMG_8682
 
Jag var helt till mig av allt grönt. Vi hade ju lämnat ett nästan snöigt Östersund bakom oss och kom till detta ställe med gröna gräsmattor och träd som höll på att slå ut.
 IMG_8687
 IMG_8695
 IMG_8697
 
Var så härligt att gå runt och kika på alla människor, konstiga träd och mysiga gator med fina husfasader.
 IMG_8700
 IMG_8702
 IMG_8703
 
Efter att vi gått runt ett tag på de mysiga gatorna blev vi sugna på något gott och fortsatte med det amerikanska temat för dagen och gick in på Starbucks.
 IMG_8704
 
Vi vandrade vidare och kom sen fram till floden.
 IMG_8711
 IMG_8715
 
De hade ett tivoli-liknande område med ett pariserhjul som vi blev sugna att testa på. Dock insåg jag efter halva första varvet att jag är extremt höjdrädd och ville helst kliva av på en gång. Men efter två-tre varv gick det faktiskt bättre och jag lyckades ta några bilder.
 IMG_8724
 IMG_8726
 IMG_8730
 IMG_8736
 
Vi var lite trötta av att ha gått omkring nästan hela dagen (plus att vi ju steg upp vid fyra på morgonen för att åka med flyget) så vi hittade en fin gräsplätt att slå oss ner på. Alltså barfota i gräset, såååå underbart!
 IMG_8743
 IMG_8744
 IMG_8747
 
Här låg vi och sov i en timme ungefär, skulle inte ha något emot att hoppa in i bilden här. 
 
IMG_8750
 
På vägen tillbaka till Kim och Helenas lägenhet stannade vi till på en gata full med barer och pubar. De har ett eget lokalt öl som heter alt och det ville vi ju testa. Markus var nöjd och jag var nog mest bara ovan eftersom jag inte dricker öl i vanliga fall.
 IMG_8759
 
På kvällen gick vi sedan och åt en väldigt tysk middag. Just denna måltid var väl kanske inte den bästa på resan, men då har vi testat i alla fall.
 IMG_8760
 IMG_8761
 
Jag var bara mest glad över att vi kunde sitta ute!
 IMG_8765
 
Efter middagen gick vi förbi en lucka i väggen där man kunde beställa shots. Himla kul idé tyckte vi!
 IMG_8771
 IMG_8767
 
Och där var första dagen av resan avklarad. 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: